تبلیغات
اُوج - اهداف SMART


ورود به سایت گوگل
ورود به سایت یاهو
ورود به سایت آلتاویستا

نظر شما در خصوص مطالب تارنما






برای محاسبه وزن ایده آل و اطلاع از میزان اضافه وزن خود بر روی عکس کلیک کنید.





» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :

smart
یك راه مفید برای قوی كردن اهداف این است كه از كلمه SMART برای یادآوری استفاده كنید. در حالی كه SMART به عنوان مخفف كلمات زیادی به كار می‌رود، معمولاً آن را به این صورت تعریف می‌كنند: 
  • روشن و واضح (Specific) 
  • قابل اندازه‌گیری (Measurable) 
  • قابل دستیابی (Attainable) 
  • مرتبط (Relevant) 
  • دارای محدوده زمانی (Time _ Bound) 
توجه : هدف گذاری و بیان اهداف، از اركان اصلی در هر پروژه است. تقسیم بندی اهداف در پروژه ها معمولاً در قالب 1 - اهداف كلی و نهایی (Goals) و 2 - اهداف عینی و میانی (Objectives)  صورت می گیرد.

اهداف كلی و نهایی (Goals)
  • جهت گیری های بنیادی و فراگیر سازمان را معین میكند.
  • توجه به ارزش هایی دارند كه می خواهیم به آنها دست یابیم.
  • خیلی قابل اندازه گیری نیستند.
  • فعالیت ها و اجزاء مختلف پروژه را سازمان میدهند.
اهداف عینی و میانی (Objectives)  
  • بیانی مشخص از اقداماتی هستند كه برای دستیابی به اهداف كلی و نهایی سازمان باید انجام شود.
  • زیر بنای فعالیت ها در برنامه عملیاتی را تشكیل میدهند.
  • به مدیریت عالی سازمان امكان می دهند كه در جریان رویدادها قرار گیرد.
  • مبنایی برای ارزشیابی عملكرد ارائه میدهند.
  • نتایج اجرای پروژه را مشخص میكنند.

3/2 نقاط قوت ابزار
  • رفع ابهام از اهداف
  • قابل مدیریت نمودن اهداف بوسیله اندازه گیری كردن آنها
  • بیان اهداف واقعی 
4- ضوابط

4/1 معیار ها : معیار های اهداف عینی و میانی، تحت عنوان SMART بودن مطرح می شود . در زیر تعاریف هریك از موارد بالا آورده شده است .

  • معین بودن (  Specific): 
به طور واضح و عینی بیان كننده تغییری می باشد كه قرار است اتفاق افتد . هدف های معین شده همواره شانس بیشتری را نسبت به هدف های كلی برای انجام دارند . برای معین شدن هدف می توان از پرسش های زیر استفاده نمود ( این سئولات به 6W معروف هستند ) :

چه كسی درگیر است ؟
Who is involved?

چه چیزی را می خواهم انجام دهم ؟
What do I want to accomplish?

این هدف كجا انجام خواهد شد ؟
Where am I going to do this?

این هدف كی رخ خواهد داد ؟
When will this occur?

كدامیك از اجزای هدف بحرانی هستند ؟
Which parts of the goals are critical?

چرا می خواهیم به این اهداف برسیم ؟
Why do I want to accomplish those goals?

توجه :
حتی الامكان از بكار بردن افعال و ایده های انتزاعی ( یادگرفتن – فهمیدن – احساس كردن ) پرهیز كنید .
همیشه از فعلهای ملموس و عینی استفاده كنید  .
 

توجه : هنگامی كه اهداف مبهم است :
همیشه اعضای گروه احساس موفقیت می كند .
ممكن است مقادیر پایین تر از استاندارد هم پذیرفته شود .
گروه انگیزه ای برای تلاش درجهت بدست آوردن  بالاترین كیفیت ها نخواهد داشت .

  • قابل اندازه گیری بودن ( ( Measurable :
قابلیت اندازه گیری، مهمترین معیار در هدف گذاری  است .

چرا؟

 كاری انجام خواهد شد كه اندازه گرفته شود.
 اگر نتوانیم نتایج را اندازه بگیریم نمی توانیم موفقیت را از شكست تمیز دهیم.
  اگر نتوانیم موفقیت ها را شناسایی كنیم نمیتوانیم به آنها پاداش دهیم.
 اگر نتوانیم به موفقیت پاداش دهیم احتمالاً به شكست پاداش خواهیم داد.
 اگر نتوانیم موفقیت را شناسایی كنیم نمیتوانیم از آن بیاموزیم.
 اگر نتووانیم شكست های خود را تشخیص دهیم هیچگاه نمیتوانیم اشتباهاتمان را اصلاح كنیم.
 ا اگر نتوانیم موفقیت های خود را اثبات كنیم نمیتوانیم حمایت دیگران را جلب كنیم.

برای تعیین اینكه هدفی قابل اندازه گیری است یا نه می توان از سئولات زیر كمك گرفت :

- چه مقدار ؟
- چه تعداد ؟

- با چه استانداردی می توان معیار را اندازه گیری كرد ؟

نكته : قابل اندازه گیری بودن این اجازه را می دهد كه شما روند رسیدن به هدف را ببینید و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید .

  • عملیانی – قابل دسترس (عملگرا) (Action-oriented ):
نیاز است استراتژی برای رسیدن به اهداف وجود داشته باشد . در ابتدا نیاز نیست جزئیات كار مشخص شود ، داشتن یك برنامه كلی می تواند ما را در جهت رسیدن به اهداف یاری نمایند .

توجه : اقداماتی را انجام دهید كه مستقیما می توانید آنها را كنترل نمایید .

 

  • واقع بینانه بودن ( Realistic )
یعنی هدف باید قابل رسیدن ( قابل انجام ) ، مناسب و متناسب با توانمندی ها و استراتژیها ، اما چالش برانگیز باشد . یك هدف واقعی ، متناسب با خواستن و توانستن شما طراحی می شود. اهداف باید شما را در معرض امتحان قرار دهند و ایجاد انگیزش كنند  ،  برای ایجاد انگیزش می توان از سئوال زیر كمك گرفت:

- چرا می خواهیم به هدف دست یابیم ؟.
 برای فهمیدن اینكه آیا هدف های تعیین شده واقع بینانه هستند یا نه ،  می توان پرسید :
- آیا چیزی مشابه آن هدف ها را در گذشته انجام داده ایم ؟
- یا اینكه از خود بپرسیم چه شرایطی برای انجام این هدف ها وجود دارند ؟ 

 

  • محدود به زمان – حاوی زمانبندی ( Timely )
قرار دادن مهلت زمانی برای فعالیتهایی كه الزاما واقع بینانه ، قابل دسترسی و قابل اندازه گیری باشند . محدود به زمان یعنی توسعه دادن و پرورش دادن چارچوب های زمانی كه به شما اجازه می دهند كه به همان خوبی كه هدفها زمان بندی شده اند ، به اهداف برسید . این كار با نگاه به اهداف بلند مدت و حركت به سمت عقب تا اینكه هر هدف كوچكتر به سمت هدف بزرگتر حركت كند ، انجام می گیرد . بدون تعیین محدودیت زمانی ( نقطه هدف ) ضرورتی برای انجام هدف احساس نمی شود .

توجه : برای كمك به SMART شدن اهداف می توان به ایده های زیر توجه كرد :

اهداف خود را به دیگران بگویید تا آنها شما را در رسیدن به اهدافتان كمك كنند .
تیم های مطالعه با اهداف مشترك را تشكیل بدهید تا شما را در رسیدن به هدف هایتان كمك كنند .
به گذشته توجه كنید و ببینید چه مسیری را برای رسیدن به اینجا طی كرده اید و موفقیت های خود را جشن بگیرید .
توجه : بهترین اهداف در مدل SMART، آنهایی هستند كه متمركز ، معین و در بازه های كوتاه مدت هستند .

مثال 1:

هدف كلی : دانشجویی قصد دارد كه در امتحانی كه در درس ریاضی برگزار می شود موفق شود. اما همانطور كه مشخص است هدف او SMART نیست. حال با استفاده از تعاریف زیر هدف او را SMART می كنیم :

معین بودن : تصمیم یك دانشجو برای موفقیت در امتحان ریاضی 20 روز بعد برای نشان دادن اینكه او می تواند از رده دانشجویان ضعیف فاصله گرفته و جزء بهترین های كلاس ریاضی باشد .
قابل اندازه گیری بودن : این دانشجو سعی دارد كه از 100 نمره امتحان حداقل 70 نمره كسب كند .
عملیاتب – قابل دسترس: برای رسیدن به این هدف ، باید روزانه حداقل 2 ساعت مطالعه ریاضی داشته باشد .
واقع بینانه بودن : اگر این دانشجو در اولین هدف گذاری اش مستقیما به سراغ نمره 100 می رفت، هدفش واقع بینانه نبود ، چرا كه او دانشجوی ضعیفی است و برای او رسیدن به این هدف اگر غیر ممكن نباشد بسیار مشكل است .
محدود به زمان-حاوی زمانبندی: این دانشجو تصمیم دارد كه این نمره را در امتحان 20 روز بعد كسب كند ، بنابراین برای تحقق این هدف 20 روز دیگر فرصت دارد.




:: مرتبط با: مدیریت ,
نگارنده : رضا عظیمی
تاریخ : چهارشنبه 1394/12/5
 


عمری با حسرت و انده زیستن نه برای خود فایده ای دارد و نه برای دیگران، باید اُوج گرفت تا بتوانیم آن چه را که آموخته ایم با دیگران نیز قسمت کنیم.