تبلیغات
اُوج - بهترین حالت ذهنی در یادگیری


ورود به سایت گوگل
ورود به سایت یاهو
ورود به سایت آلتاویستا

نظر شما در خصوص مطالب تارنما






برای محاسبه وزن ایده آل و اطلاع از میزان اضافه وزن خود بر روی عکس کلیک کنید.





» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :

ذهن در حالت امواج مغزی آلفا در بهترین حالت خود برای یادگیری قرار دارد. تحقیقات نشان می دهد که بهترین حالت برای یادگیری زمانی است که ذهن آرام اما هوشیار است. منظور از آرام، خوابیده نیست بلکه حالتی متمرکز و بسیار هوشیار می باشد. در وضعیت آرام، امواج مغزی در حدود 8-13 هرتز می باشند که به آن حالت آلفا گفته می شود (در مقایسه با حالت بتا که  13-25 هرتز است).

حالت بتا همان وضعیت معمول امواج مغزی است که در زمان بیداری و روزانه تجربه می کنیم. حالت تتا با فرکانسی کمتر از آلفا، به احساس عمیق تری از آرامش مربوط می شود. دستیابی به حالت تتا سخت تر از آلفاست و برای آن داشتن قابلیت مراقبه عمیق ضروری است. حالت تتا از آلفا آرام تر است و ذهن در این حالت بسیار خلاق می باشد. آرامتر از تتا، حالت دلتا است.


روش هایی برای دستیابی حالت آلفا
دستیابی به حالت آلفا از روش های گوناگونی ممکن می شود. بیشتر افراد در زمان هایی بطور روزانه حالت آلفا را تجربه می کنند (برای مثال، قبل از خوابیدن یا بعد از بیدار شدن معمولا حالت آلفا تجربه می شود.) در این حالت، ذهن خالی است و پذیرا برای دریافت اطلاعات می باشد؛ بنابراین می تواند به سرعت افکار را به هم پیوند داده و مرتبط کند. خیلی اوقات که ناگهان می گوییم: "یافتم "، "پیدا کردم " در حالت آلفا هستیم. این همان حالتی است که آرشمیدوس در حین کشف نظریه علمی معروف خود تجربه کرد. او در حمام در حالت آرامش بود که ناگهان با هیجان از حمام، بدون پوشیدن لباس، به سمت خیابان دوید و مرتب فریاد می زد: یافتم، یافتم.  

بجز افزایش سرعت یادگیری، حالت آلفا کاربردهای دیگری دارد. برای مثال، یکی از کاربردهای حالت آلفا از بین بردن استرس و دستیابی آرامش است. در زیر روش هایی برای دستیابی حالت آلفا آورده شده است: 
 ● تکنیک آلفا- استفاده از موسیقی: محققان می گویند که بعضی از انواع موسیقی می توانند امواج مغزی را تا حالت آرام کاهش دهند. یکی از راه های تولید حالت آلفا بوسیله موسیقی استفاده از روش باینرال بیت (binaural beats) است. در این روش، آهنگی با یک فرکانس توسط یک گوش و آهنگی با فرکانسی متفاوت با گوش دیگر شنیده می شود. اختلاف فرکانس بین دو آهنگ موجب تولید ریتم هایی در دامنه آلفا می شود. برای مثال، یک گوش صدایی با فرکانس 60 هرتز را می شنود و گوش دیگر 50 هرتز. اختلاف فرکانس، فرکانس پایین 10 هرتز، آن چیزی است که ذهن تشخیص و به آن پاسخ می دهد.

 مراقبه (مدیتیشن): مراقبه راه خوبی برای دستیابی حالت آلفا است هرچند که استفاده از آن نیاز به یادگیری، تمرین و نظم دارد. انواع مختلفی از روش های مراقبه وجود دارد از جمله روش معروف مراقبه متعال یا تی ام Transcendental Meditation.

● تکنیک امواج مغزی آلفا- یوگا: بعضی شیوه های آرام سازی (relaxing) در یوگا وجود دارند که برای ورود به حالت آرام آلفا موثر می باشند هرچند  که استفاده از این روش نیاز به یادگیری، تمرین و نظم دارد. بنابراین، گوش دادن به موسیقی باینرال بیت (binaural beats) می تواند از روش مراقبه و یوگا آسانتر باشد البته انتخاب هر کدام از این روش ها بستگی به علاقه فردی دارد.

● بکارگیری متد خوزه سیلوا برای یادگیری: خوزه سیلوا روشی از مراقبه فعال و پویا (دینامیک) را بوجود آورد که برای رسیدن به حالت آلفا مفید است. این روش در کتاب کنترل ذهن براساس‌ دینامیک ذهنی سیلوا توضیح داده شده . یادگیری، تمرین و نظم نیز در این روش ضروری است.

 آرام سازی بوسیله تنفس ریتمیک و منظم: بکار گیری تنفس ریتمیک و منظم در وضعیتی آرام و محیطی مناسب برای دستیابی حالت آلفا مفید است. بر اساس تحقیق ها این روش می تواند سرعت یادگیری زبان را افزایش دهد... در این روش، تنفس منظم باعث خالی سازی ذهن می شود و در نیتجه تمرکز و توجه را افزایش می دهد.

● اتوژنیک (Autogenics): اتوژنیک به همراه شل سازی عضلات واقع می شود. در این روش، عضلات به ترتیب از سر به طرف پا یا برعکس سفت  (احساس سنگینی و گرمی در عضلات حس می شود) و بعد به آرامی شل می‌شود. در این تمرین احساس آرامشی حاصل می شود که مانند زمانیست که فرد در حالت آلفا قرار گرفته است.    
 
 تکنیک آلفا- قبل و بعد از خواب: قبل از خوابیدن افراد به طور طبیعی حالت آلفا را تجربه می کنند (همانطور در بیدار شدن آرام و طبیعی). بسیاری این زمان را موقع خوبی برای خواندن یا مرور مطالب خوانده شده می دانند. برای بیدار شدن از ساعت های زنگدار که باعث بیدار شدن ناگهانی می شوند پرهیز کنید. در عوض از ساعت هایی استفاده کنید که موسیقی از صدای آرامی شروع و به تدریج بلندتر می شود. برای اینکه حالت آلفا را بعد از بیداری نیز نگه دارید، همانطور که بیدار می شوید دراز بکشید و آگاهانه افکار خود را به سمت موضوعاتی که باید یاد بگیرید ببرید. می توانید زمانی که برای بیدار شدن عجله ندارید (آخر هفته) این کار را انجام دهید.

منبع:
ترجمه‌ از سایت: http://www.200words-a-day.com/alpha.html



:: مرتبط با: علمی و آموزشی ,
:: برچسب‌ها: ذهن , امواج , تکنیک , آلفا , امواج مغزی , یادگیری , بتا ,
نگارنده : رضا عظیمی
تاریخ : شنبه 1392/02/14
 


عمری با حسرت و انده زیستن نه برای خود فایده ای دارد و نه برای دیگران، باید اُوج گرفت تا بتوانیم آن چه را که آموخته ایم با دیگران نیز قسمت کنیم.